Naar inhoud

De winterprik, een stand van zaken

Sfeerbeeld sneeuwval
Om de verkeersveiligheid te garanderen, werd in januari al meer dan 30 ton zout gestrooid op de Aalterse wegen. Het gemeentebestuur en de lokale politiediensten blijven 24 uur op 24 de toestand van de wegen opvolgen.

Bij ijzel of sneeuw wordt de externe aannemer onmiddellijk ingezet om meer dan 60 km aan Aalterse wegen te strooien. Dit zijn voornamelijk de hoofdwegen, de verbindingen naar gewestwegen en de wegen tussen de diverse deelkernen van Aalter.

Strooiplan

Hiernaast maakt Aalter Proper pleinen, tunnels en ingangen van openbare gebouwen ijsvrij. Sneeuwt het gedurende langere tijd, dan worden ook de kleinere gemeentelijke wegen onder handen genomen. Daarnaast wordt er een 40-tal km aan fietspaden geruimd en gestrooid in schoolomgevingen, deelkernen en industrieparken.  Bekijk het strooiplan met (niet-)prioritaire wegen.

Meer info:

Sneeuwtelefoon

Ben je ouder dan 65 en wil je het voetpad ijs- en sneeuwvrij hebben? Of heb je een handicap of een WIGW-/OMNIO-statuut? Dan kan je de Sneeuwtelefoon van het OCMW Aalter bellen op het nummer
09 325 95 95. Een medewerker van het OCMW zal de sneeuw komen ruimen. Dit kost 3 euro per begonnen kwartier.

Hou het voetpad sneeuw- en ijsvrij

Tijdens zware sneeuwval is elke burger verplicht om het voetpad voor zijn woning sneeuw- en ijsvrij te maken. Dit maakt niet alleen een veilige doorgang mogelijk voor de voetgangers, maar ook voor de postbodes.

Door de sneeuw en ijzel vóór je brievenbus te verwijderen, kan je onder andere de postbodes en afvalophalers helpen om hun werk in alle veiligheid uit te voeren.

Afvalophalingen bij vriesweer

Ook IVM past de werkwijze aan bij vriesweer. De ophalers proberen altijd eerst de centrumstraten te bedienen. Nadien volgen de buitenwijken en landelijke gebieden. Hierdoor kan het afval vroeger of later worden opgehaald. Tijdig het afval buitenplaatsen, is dus aangewezen.

De chauffeur oordeelt steeds of het veilig is een straat in te rijden. Het is dus niet omdat sommige voertuigen wel door de straat passeren, dat een zwaar geladen ophaalwagen dit ook kan.

Indien de voetpaden er te gevaarlijk bij liggen, kan het afval blijven staan. De veiligheid van de lader primeert immers. Indien het afval niet is opgehaald, vraagt IVM om dit terug binnen te nemen want er worden geen inhaalrondes voorzien.

Daarom zijn gladde wegen en voetpaden gevallen van overmacht waar de ophalers niets aan kunnen doen. 

 

Meer info:

 

Datum van het bericht: maandag 16 januari 2017
Nieuwsoverzicht